BICC - Business Intelligence Competence Center

De term BICC of voluit "Business Intelligence Competence Center" is geintroduceerd door Gartner in 2001. Gartner defineerde een BICC als (vrij vertaald) "een cross-functioneel team met een permanente en formele structuur binnen de organisatie, die welbepaalde en specifieke taken, rollen en verantwoordelijkheden heeft en processen stuurt om Business Intelligence binnen een organisatie te ondersteunen en promoten." Over de jaren heen heeft Gartner heel wat onderzoek gepubliceerd over het concept en hoe organisaties zich organiseren rond de introductie en het management van Business Intelligence.

Een alternatieve definitie van BICC kan zijn : "een Business Intelligence Competency Center creëerd een "Center of Excellence", met specifieke skills en vaardigheden, die zorgen voor een continue samenbrengen van de business, de mensen en de processen om de doelstellingen en objectieven van Business Intelligence in de organisatie waar te maken".

Volgende taken en verantwoordelijkheden worden typisch toebedeeld aan een BICC : definitie en proces van interne goedkeuring van de BI Strategie, organisatie van het BICC binnen de onderneming (rapporteringslijnen, budgetten, mandaat, interne kosten-allocatie, ...), BI Programma & Project Management Office, verantwoordelijkheden rond data kwaliteits-processen, BI & CPM front-end tools & infrastructuur, ETL & DW tools & infrastructuur, Knowledge Management voor het BI programma, interne Marketing & Communicatie van de BI activiteiten en realisaties, Opleiding & interne ondersteuning en het people management van het BI Team.

Recent heeft Gartner de term Business Analytics Team (BAT) geintroduceerd, ter vervanging van het concept BICC.