Bram De Ruyck

Bram De Ruyck - element61
Business Analytics experience
3 jaar
Data Strategist

Bram studeerde in 2016 af als burgerlijk ingenieur met een specialisatie in Computer Science and Operations Research aan de Universiteit Gent. In zijn masterproef ontwikkelde hij een discrete-event simulatiemodel om de operationele impact van marketingcampagnes in kleine winkels te voorspellen. In 2019 voltooit Bram een aanvullend postgraduaat in Corporate Finance aan de KU Leuven.

Bram begon zijn professionele carrière als Assistant Brand Manager bij Procter & Gamble in Genève. Hij werkte op de marketingafdeling van deze FMCG-speler en analyseerde trends in consumentengedrag, prijszetting en patronen in koopgedrag. In samenwerking met sales, logistiek & financiën zocht hij naar patronen en afwijkingen in de wekelijkse verkoopvolumes.

Na zijn terugkeer in België trad Bram in dienst bij NGDATA, een speler in Big Data en Customer Data Platform oplossingen, als business consultant. NGDATA helpt bedrijven in datagedreven industrieën, zoals financiële diensten, media/publishing en telecombedrijven, om hun data-analyse te operationaliseren via een real-time CDP-oplossing.

Bij NGDATA werkte Bram aan verschillende dataprojecten voor grote Belgische bedrijven. Voor een Belgische top-3-bank voerde hij de functionele analyse uit van een "next-gen" smartphone app en een virtuele financiële assistent. Naast de technische aspecten hield hij ook rekening met de juridische impact van PSD2 en GDPR. Voor een grote telecomprovider leidde Bram het implementatietraject om klantenloyaliteit te voorspellen en te activeren via het CDP-platform. Hij voerde zowel de technische opzet uit alsook het opschonen, verwerken en modelleren van gegevens en het project management.

Naast zijn projectervaring werkte Bram aan verschillende pre-sales en architectuuropdrachten, waarbij hij verantwoordelijk was voor het in kaart brengen van het huidige landschap van de klant evenals het uittekenen van de voorgestelde toekomstige CDP / DMP-architectuur. Gezien de brede waaier van sectoren waarin hij actief was, leerde Bram snel hoe de unieke situatie van de klant te begrijpen, uitdagingen te identificeren en opportuniteiten tot datagedreven marketing te definieren.

Bram combineert zijn technische achtergrond met inzicht in bedrijfsprocessen en vindt zijn uitdaging in het ontdekken van trends in data en klanten te helpen hun activiteiten te verbeteren met behulp van technologie.

In zijn vrije tijd geniet Bram van fietsen in de Vlaamse Ardennen en maakt hij graag zijn eigen meubelen via houtbewerking.