Welke BI-oplossing is het meest geschikt voor kmo's ?

Brigitte Doucet - Bron : Datanews
 
element61, gespecialiseerd in consultancy rond business intelligence, en de Katholieke Hogeschool Mechelen (KHM) hebben samen een project gelanceerd om de BI-noden van en de beste SaaS-oplossing voor kmo's te definiëren.

Het project van element61 en KHM, dat trouwens al 3 jaar een BI Competence Centre (BICC) in huis heeft, komt er doordat kmo's nog steeds moeilijkheden ondervinden bij de implementatie van een BI-oplossing en bij het vinden van een oplossing die echt op hun leest geschoeid is. Premisse is hier dat de SaaS-piste daarop een goed antwoord is: kmo's vermijden hiermee zware (software-, hardware- en onderhouds-)investeringen en kopzorgen over de verhuis van hun it-infrastructuur.

Het project loopt over 2 jaar en bevat verschillende luiken. De KHM zal de voorafgaandelijke studie over de noden en obstakels voor z'n rekening nemen. Dat doet de school via een online enquête. Verder zorgt de KHM voor de vergelijkende studie en de evaluatie van bestaande BI SaaS-oplossingen en zal het zo de 'meest aangepaste applicatie' aanduiden. "Doel is om vooral de bestaande platformen te gebruiken, veeleer dan iets vanaf nul te creëren", zegt Stijn Vermeulen, die element61 leidt. "Maar beide pistes worden bestudeerd. De 'meest aangepaste applicatie' zal die zijn die de meeste functionaliteiten biedt (ETL, datawarehouse, frontal BI...)." Het bedrijf biedt tijdens het project strategische en technologische ondersteuning. Het zal ook z'n contacten bij de softwarebedrijven en beroepsverenigingen aanspreken om "het platform van het project nog te verbreden".

Nu het project wordt opgestart, zoeken de initiatiefnemers kmo's die als testomgeving willen dienst doen, om de potentiële moeilijkheden te bestuderen, de gevolgde processen en dies meer. Zeven kmo's worden geselecteerd op basis van criteria zoals omvang, datavolume, motivatie, ... Zij krijgen dan natuurlijk de nodige ondersteuning om een BI SaaS-oplossing te implementeren. Kandidaturen kunnen naar de twee initiatiefnemers gestuurd worden of naar KMO-IT. De twee eerste kmo's worden binnen dit en drie maanden geselecteerd, de 5 andere in de loop van het vierde kwartaal.

Na afloop van het project zullen de resultaten, tips en best practices gecommuniceerd worden aan de markt via een roadshow voor de Vlaamse kmo's en aan beroepsorganisaties zoals Voka of Unizo. Het project is voor 40 procent gefinancierd via een EFRO-subsidie en voor 45 procent door het Vlaamse ministerie van Economie en het Agentschap Ondernemen. De rest van de som is voor rekening van element61 en de KHM.