Datanews : KMO's zien wel honing in de Cloud

De cloud lokt vandaag bedrijven zoals bijen naar een veld bloemen zwermen, maar de nood aan advies en begeleiding blijft wel reuzegroot. Zeker voor kmo’s, die toch vaak als de meest logische kandidaatklanten voor clouddiensten worden gezien.

KMO’s staan open voor cloud, mits stevige begeleiding

Zo hebben element61 en de KaHo Lessius Mechelen, in samenwerking met KMO-IT en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikke- ling (EFRO, dat onder meer voor financiering zorgde) een project opgezet om kmo’s naar een ‘business intelligence’ (bi) oplossing in de cloud te brengen. Een project dat als geslaagd mag worden beschouwd, met onderhand zeven kmo’s die ook echt die stap hebben gezet.

Het project dekte zeer zeker concrete bedrijfsnoden bij die bedrijven, zoals bij Biobest. "In de voorbije 10 jaar is het bedrijf snel gegroeid, met nu negen dochterbedrijven wereldwijd,” stelt Bert Synaeve, marketing manager en bi-projectverantwoordelijke, "De ict was niet meegeëvolueerd en in 2010 werd bekeken hoe dit op te lossen. De keuze om naar de cloud te gaan kwam er na een snel aftasten van de markt.” Uiteindelijk werd een beroep gedaan op het bi-aanbod van Microsoft in de cloud. Vandaag worden hiervan de vruchten geplukt, met meer, makkelijkere en snellere informatie - stromen wereldwijd.

Bij Europal was de stap naar de cloud psychologisch kleiner, want het bedrijf maakte al gebruik van Citrix-applicatieservers die centraal stonden opgesteld. Cio Guy Mulleman ging niet helemaal de weg naar SaaS, maar besteedt zijn platform uit. "Dat bezorgt me meteen al een redundantie die voor een kmo onbetaalbaar is om zelf te doen,” aldus Mulleman. De deelname aan het Cloud Bi-project volgde wanneer Michael Andries, business analist bij Europal, zijn voormalige docenten aan de Lessius hogeschool contacteerde en daar van het project hoorde. Het aanbod van gratis consultancy maakte dat niet lang moest worden nagedacht. Vandaag bevindt de invoering van de bi-oplossing – op basis van Cognos – zich in de eindfase, maar nu al worden voordelen op het gebied van rapportering geplukt. "Zo werd ons vermoeden van fouten in de ERP-data bevestigd en kunnen we die aanpassen.”

Positieve ervaring

De deelname aan het project werd gewoonlijk als bijzonder positief ervaren. "Het was een vrij aangenaam traject,” klinkt het bij Biobest, "met tot op heden enkel blije gezichten.” Momenteel wordt geleerd om te gaan met de oplossing, maar ook dat verloopt makkelijk, en voorts moeten nog wat laatste elementen worden afgewerkt. Ook voor de Europal Group verliep de samenwerking in het algemeen heel positief, wat gunstig stemt voor mogelijk toekomstige activiteiten. "Nu en dan was er wel een bugje, maar dat werd snel door element61 opgevolgd,” aldus Mulleman. Michael Andries zelf was ook vroeger al een stevige voorstander van samenwerking tussen hogescholen en bedrijven. Blijkbaar verlaten de bedrijven zich wel heel erg op hun partners, met slechts weinig ‘eigen huiswerk’. Zowel Biobest en de Europal Group benadrukken dan ook dat de ondersteuning door een bedrijf als element61 van groot belang was. Zelf hebben ze daarnaast niet zoveel aan risico-analyse en dies meer gedaan. Voor Biobest was dat omdat "de eigen it-afdeling eigenlijk niet echt bestaat. We hebben altijd een beroep gedaan op externe experten en het is belangrijk daar een goede keuze te maken.” Het bedrijf maakt zich in wezen niet zoveel zorgen over de cloud, want die wegen niet op tegen de voordelen, meent Synaeve. "Overigens houden we de echt belangrijke informatie wel bij ons in huis.” Biobest meent dat een en ander "ook voor de partners nieuw is, zodat er op termijn nog wel wat zal worden bijgeschaafd.” Voor dit bedrijf zijn er dus duidelijk geen ‘showstoppers’. Ook bij Europal werd geen grote studie verricht, maar dat baart daar evenmin zorgen. Het project wordt immers met eigen materiaal uitgevoerd en als de cloud uiteindelijk geen voordeel biedt, kunnen ze de toepassing nog steeds zelf in huis nemen. Voorts "ga je toch niet zeggen van ‘ik vertrouw mijn partner niet’ en vervolgens toch met hem in zee gaan.” Kortom, het project van bi in de cloud voor kmo’s bewees dat deze bedrijven zeker open staan voor deze nieuwe vorm van ict-dienstverlening, maar dat de kwaliteit van de partners allicht over het succes of falen beslist.

Guy Kindermans, Datanews