You are here

Datanews - Anaplan maakt komaf met Excel bij Brussel Airlines

Luchtvaartmaatschappij Brussels
Airlines doet sinds kort beroep op het Anaplan in-memory platform voor
financiële planning en analyse.

De financiële planning &
analyseprocessen op de financiële afdeling van Brussels Airlines verliepen tot
voor kort via SAP BW. Maar voor zowel de lange termijn planningen als de
‘forecast’-rapporten schoot het pakket al snel te kort. "De oplossing was niet
flexibel genoeg, waardoor we daarrond heel veel in Excel hebben moeten
ontwikkelen”, vertelt Vanessa Rentiers, VP Controlling & Business
intelligence van Brussels Airlines. "In dat oude systeem kroop veel te veel
tijd, waardoor we naar andere technologie uitkeken”, aldus Rentiers.

Na een tender waarbij heel wat
leveranciers de revue passeerden, bleven SAP BPC (Business Planning &
Consolidation, de nieuwe naam van het door SAP overgenomen OutlookSoft, nvdr),
IBM en Anaplan in de running. "We zochten vooral flexibiliteit, innovatie en
een oplossing die wij vanuit finance volledig zélf konden gebruiken en ook
updaten. Na de presentatie van Anaplan was het duidelijk dat hun oplossing het
beste aansloot bij onze noden”, zegt Rentiers.

Het grote voordeel is dat de
financiële afdeling nu zelf de nodige updates en aanpassingen kan doorvoeren
aan het platform. "In de luchtvaartindustrie veranderen regels continu,
waardoor we echt een IT-oplossing nodig hebben die de business zélf kan beheren
en opvolgen”, dixit Rentiers. En opmerkelijk toch: een kostenbesparing was geen
prioriteit. "Uiteraard is de prijs ook belangrijk, maar voor ons stond meer
effectiviteit echt voorop”, aldus Rentiers. "Het hoofddoel is meer tijd vrij
maken voor de business en de projecten, zodat wij als finance-afdeling meer
toegevoegde waarde kunnen bieden.”

Eerste Live Budget

Eind vorig jaar liep de tender
waarna de beslissing in april genomen werd. In mei is de implementatie gestart,
en ondertussen wordt het eerste ‘live’ budget verwerkt via het Anaplan-platform
door een 70-tal gebruikers bij Brussels Airlines.

"Onze toepassing is html5-gebaseerd,
in-memory, en werkt in de cloud via eender welke browser of eender welk
(mobiel) toestel. Dat zorgt ook dat de implementatie makkelijk 4 à 5 keer
sneller verloopt dan bij onze concurrenten”, vertelt Mark Deprez, managing
partner van Anaplan dat in de Benelux ondertussen een tiental klanten telt. "De
rode draad is dat elk van die klanten gestandaardiseerd was op één grote speler.
Maar wij lossen problemen op die die grote spelers niet konden oplossen. De
performantie is hoog én de tool is in handen van de business. Dat maakt ook dat
wij vaak onder de radar kunnen binnenkomen bij een bedrijf”, aldus Deprez.

Anaplan is trouwens nog maar sinds
september vorig jaar actief in België. Naast Brussels Airlines zijn onder meer
Janssen Pharmaceutica, Bosal, Stepstone en Procter & Gamble belangrijke
klanten.

Kristof Van der Stadt, Data News
17 oktober 2014

Implementatie-partner voor Anaplan bij Brussels Airlines, was element61.

Lees de case-studie van dit project hier : Taking Brussels Airlines' business planning to the Cloud

Post Date

Friday 17 October 2014

Technologies